اطفاء حریق پالایشگاه‌ها و چاه‌های نفت در کمترین زمان

اطفاء حریق پالایشگاه‌ها و چاه‌های نفت در کمترین زمان

پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش بنیان پارک فناوری پردیس موفق به طراحی و ساخت سیستم‌های اطفا حریق بر پایه WATER MIST شده‌اند؛ محصولی که جزو اقلام تحریمی است و برای کنترل حریق چاه‌های نفت و گاز و پالایشگاه های پتروشیمی کاربرد دارد.

محمود دهقانی، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری ایرامکس گفت: سیستم‌های اطفا حریق بر پایه WATER MIST که در دنیا از آن با نام MVU یاد می‌شود جزو اقلام تحریمی است. این محصول در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی برای کنترل حریق مخازن ذخیره سازی یا چاه‌های نفت در لحظات اولیه حریق کاربرد دارد.

وی افزود: در لحظه‌های نخستین حریق چاه‌های نفت و پالایشگاه‌ها این سیستم می‌تواند دمای حریق را از ۱۳۰۰ درجه سانتی گراد به ۳۵۰ درجه سانتی گراد برساند. بدین طریق آسیبی به باقی مانده تجهیزات وارد نمی‌شود. از سوی دیگر عملیات کنترل حریق و اطفا را آسان‌تر می‌کند و تیم آتشنشانی به راحتی می‌توانند به محل حریق نزدیک شوند.

وی اظهارکرد: این سیستم حجم آب مصرفی برای اطفای حریق را به شدت کاهش می‌دهد یعنی اگر برای اطفای حریق یک چاه نفت دو هزار لیتر آب ظرف مدت ۴ ساعت مصرف می‌شود، با استفاده از این سیستم حریق با هزار لیتر آب در مدت یک ساعت خاموش می‌شود.

وی به علت چرایی کاهش مصرف آب در این سامانه پرداخت و گفت: دلیل اصلی کاهش مصرف آب در این سامانه، جذب انرژی بالاست؛ در حالت عادی با گرم شدن آب، عمل خنک کاری انجام می‌شود، اما در این سامانه با بخار شدن آب عمل خنک شدن صورت می‌گیرد. اختلاف جذب انرژی در این دو حالت هزار برابر است به همین دلیل این سیستم می‌تواند انرژی بیشتری از حریق دریافت کند.

دهقانی تصریح کرد: همچنین استفاده از بخار آب باعث خفه شدن آتش می‌شود، زیرا اکسیژن محل آتش سوزی را تخلیه می‌کند. در این سیستم خفه کردن اکسیژن و خنک کاری همزمان انجام می‌شود. سیستم‌های قبلی برای اطفای حریق پالایشگاه ها‌ی نفت و پتروشیمی مستقیما کانون حریق را هدف گذاری می‌کنند تا آتش خاموش شود.

این پژوهشگر بیان کرد: در این روش تیم آتشنشانی تلاش می‌کند مخازن اطراف حریق را خنک نگه دارد تا مواد سوختنی داخل مخازن کاملا بسوزند و تمام شوند. روند خاموش شدن در این روش معمولا ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان می‌برد. در این روش با ورود آب مواد سوختنی بیشتر پخش می‌شوند، اما در این سامانه مخزن مستقیما مورد هدف قرار گرفته است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان افزود: در این روش دیگر بحث پرتاب آب اتفاق نمیفتد. با جا به جایی آب و به واسطه خنک کردن عامل اصلی حریق از بین می‌رود و آتش مخزن سوخت مانند خاموش کردن با کف و فوم خفه می‌شود. این مزیت باعث شده تیم آتشنشانی در مدت زمان کمتر و توان کمتری حریق را کنترل کنند.

وی خاطرنشان کرد: این سامانه در موکب‌های اربعین نیز می‌تواند به عنوان سیستم‌های خنک سازی مورد استفاده قرار گیرد؛ این سامانه با جذب گرما، علاوه بر خنک سازی، رطوبت ایجاد نمی‌کند و می‌تواند دمای محیط را از ۴۰ به ۲۵ درجه سانتی گراد برساند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اطفاء حریق پالایشگاه‌ها و چاه‌های نفت در کمترین زمان" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اطفاء حریق پالایشگاه‌ها و چاه‌های نفت در کمترین زمان"، کلیک کنید.