بوی تخم‌مرغ فاسد در سیاره‌ای شبیه به مشتری!

بوی تخم‌مرغ فاسد در سیاره‌ای شبیه به مشتری!

دانشمندان با تجزیه‌وتحلیل ترکیب شیمیایی سیاره فراخورشیدی «اچ‌دی 1819733بی» متوجه وجود ترکیب سولفید هیدروژن (که بویی شبیه به تخم مرغ فاسد دارد) در جو این سیاره شدند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری ایرامکس به نقل از رویترز، سیاره «اچ‌دی 1819733بی» (HD 189733b) جرم نجومی شگفت‌انگیز است که در سال 2005 کشف شد. این غول گازی داغ بزرگتر از سیاره مشتری است و رنگ آبی و شرایط جوی منحصر به فردی دارد. در این سیاره شیشه مذاب می‌بارد و بادهای بسیار شدیدی می‌وزد.

اخیراً محققان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب، سولفید هیدروژن را در جو این سیاره کشف کردند. این ترکیب بوی تخم مرغ فاسد می‌دهد و پیش از این هرگز در یک سیاره فراخورشیدی یافت نشده بود. اچ‌دی 1819733بی به عنوان مشتری داغ (hot Jupiter) طبقه بندی می‌شود بدین معنی که شبیه مشتری است اما به دلیل نزدیک بودن به ستاره میزبانش از مشتری بسیار داغتر است.

این سیاره در فاصله ای نزدیک به ستاره خود می‌چرخد ​​و هر دو روز یک بار یک دور کامل می‌زند. دمای سمت رو به ستاره به حدود 1700 درجه فارنهایت می‌رسد. اچ‌دی 1819733بی در فاصله 64 سال نوری از زمین در صورت فلکی روباهک (Vulpecula) در کهکشان راه شیری قرار دارد.

ستاره ای مزبور ​​کوچکتر و سردتر از خورشید است. قابلیت‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب امکان مطالعات دقیق جو سیاره را فراهم کرده و وجود سولفید هیدروژن، آب و دی اکسید کربن را آشکار کرده است!

بوی تخم مرغ فاسد در سیاره‌ای شبیه به مشتری!

این تحقیق به دانشمندان کمک می‌کند تا ترکیب و شکل گیری سیارات فراخورشیدی را درک کنند و بینش‌هایی را در مورد علوم سیاره‌ای فراتر از منظومه شمسی ارائه دهند. در حالی که اچ‌دی 1819733بی برای فرمی از حیات آنگونه که ما می‌شناسیم مناسب نیست، مطالعه جو آن کمک می‌کند تا تنوع سیارات و فرآیندهایی درونی‌شان را درک کنیم.

دانشمندان با تجزیه‌وتحلیل ترکیب شیمیایی سیارات فراخورشیدی مانند اچ‌دی 1819733بی می‌توانند آنها را با سیارات منظومه شمسی مقایسه کنند و درک بهتری از تکامل سیارات به دست آورند. این تحقیق همچنین به دانش ما در مورد کیهان کمک می‌کند و باعث می‌شود از جنبه‌های مختلفی به منحصر به فرد بودن منظومه شمسی پی ببریم.

بوی تخم‌مرغ فاسد در سیاره‌ای شبیه به مشتری!

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بوی تخم‌مرغ فاسد در سیاره‌ای شبیه به مشتری!" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بوی تخم‌مرغ فاسد در سیاره‌ای شبیه به مشتری!"، کلیک کنید.