روی آوردن خودروسازان به صادرات پسته

روی آوردن خودروسازان به صادرات پسته

آفتاب‌‌نیوز :

عضو اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: خودروسازانی که در تامین ارز موردنیاز برای واردات قطعات با مشکل روبه‌رو شده‌اند برای تامین این ارز به خرید و صادرات کالا‌هایی از قبیل پسته، مس، فولاد و کالا‌های دیگر روی آورده‌اند تا بتوانند قطعات را وارد کنند.

مهدی طبیب‌زاده، افزود: آن‌ها مس را از بورس کالا می‌خرند و در بازار‌های صادراتی عرضه می‌کنند و با پرداخت هر میزان عوارض گمرکی هم مشکلی ندارند، چون هدف و تمرکز آن‌ها از صادرات این کالا‌ها ورود مواد اولیه تولید است و تعهدی به اصول بازارسازی و بازاریابی در بازار این کالا‌ها به ویژه بازار پسته ایران ندارند و ممکن است حتی معاملات را با ضرردهی پیش ببرند.

او تاکید کرد: مجموع این شرایط به نابه‌سامانی‌هایی در تجارت پسته ایران انجامیده و خودروسازان را به رقبای ناکارآمد صادرکنندگان واقعی پسته ایران تبدیل کرده است، در همین راستا صادرکنندگان پسته به صرافت افتاده‌اند تا تفاهم‌نامه‌ای با خودروسازان منعقد کنند تا ارز حاصل از صادرات این محصول را به جای اینکه در سامانه نیما عرضه کنند با نرخ توافقی و تحت نظارت بانک مرکزی در اختیار تولیدکنندگان خودرو قرار دهند تا خودروسازان از تجارت پسته با هدف تامین ارز کنار بکشند و در حوزه‌های فعالیت دو گروه اختلاطی ایجاد نشود. 

این عضو اتاق بازرگانی با اشهر به اینکه خودروسازان نیز از انعقاد تفاهم‌نامه یادشده استقبال کرده‌اند، ادامه داد: صادرکنندگان از ۲۷ فروردین سال ۱۳۹۷ با چالش الزام به ارائه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما روبه‌رو بوده‌اند و با توجه به اینکه نرخ نیما در این سامانه تفاوت چشمگیری با نرخ ارز در بازار آزاد دارد و بازرگانان هزینه تولید و صادرات پسته و خشکبار را براساس نرخ ارز آزاد پرداخت می‌کنند، در نتیجه ایفای تعهدات ارزی به ضرردهی آن‌ها می‌انجامد، در این شرایط بازرگانان پیشکسوت تمایل خود را به صادرات از دست داده‌اند، چون نمی‌خواهند زیر بار این تعهد بروند؛ این امر افزون بر اینکه صادرات محصولات کشاورزی را به میزان چشمگیری کاهش داده سبب شده تاجران خوش‌نام و خوش‌سابقه از تجارت کنار بکشند و افرادی به این عرصه پا می‌گذارند که با کارت‌های بازرگانی موقت به تجارت می‌پردازند.

طبیب‌زاده در پایان خاطرنشان کرد که کاهش فاصله ارز نیمایی و آزاد در روز‌های گذشته اتفاق خوبی برای صادرکنندگان محسوب می‌شود، راه نجات تجارت کشور یکسان‌سازی نرخ ارز است و اگر این اتفاق بیفتد تمام این مباحث پایان می‌پذیرد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "روی آوردن خودروسازان به صادرات پسته" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "روی آوردن خودروسازان به صادرات پسته"، کلیک کنید.