رکورد آتش سوزی در رشت شکست

ایرامکس/گیلان شهر رشت با ۵۰۶ مورد حریق، حادثه و خدمات ایمنی در خرداد ماه امسال و افزایش ۲۹ درصد آتش سوزی در بین سایر ماه‌های سال رکوردار شد و این مهم که به عوامل متعددی بستگی دارد؛ لزوم توانمندسازی شهروندان و حرکت به سوی «شهر ایمن با مشارکت شهروندانی آگاه» را طلب می‌کند.

شهر رشت به دلیل وجود محله‌های قدیمی، بافت سنتی و نوع معماری که از گذشته به یادگار مانده و با توجه به مهمان پذیر بودن و وجود کوچه‌های باریک و پر ترافیک شهر در بروز برخی از حوادث از جمله آتش‌سوزی نیاز به آگاه‌سازی و آموزش به شهروندان، نهادها، مراکز بیمارستانی و درمانی، مداری، ادارات و نهادهای دولتی و خصوصی دارد.

بر اساس اعلام سازمان آتش‌نشانی شهر رشت این مهم با مشارکت شهروندان و نهادها در دست اجرا است و با توجه به آمادگی سازمان آتش نشانی، مشارکت بیشتر را از سمت مخاطبان طلب می‌کند.

رکورد آتش سوزی در رشت شکست

در خرداد ماه امسال آتش نشانان و تیم‌های امداد و نجات در ۱۵ ایستگاه آتش نشانی رشت ۵۰۶ مورد حریق، حادثه و خدمات ایمنی در شهر و حومه رشت را پوشش دادند که بر اساس این گزارش از این تعداد ۷۱ مورد مرتبط با مهار آتش سوزی در منزل مسکونی بوده که گاهی به واسطه وجود پشت بام‌های بهم پیوسته، چوبی و بدون دیوار آتش بر، دو یا چند خانه هم‌جوار نیز دچار خسارت و آسیب شده می‌شود و عدم پوشش بیمه‌ای در برخی از منازل مسکونی نیز خود باعث بروز مشکلات و پیامدهای بعدی برای شهروندان را در بردارد. 

در اقدامات انجام شده طرح صدور ایمنی ساختمان نیز به همراه بازدید کارشناسی و صدور پایان کار ساختمانی و بازدید از اماکن مختلف شامل اصناف و بررسی علت بروز آتش‌سوزی‌ها، توسط تیم‌های کارشناسان سازمان آتش نشانی رشت انجام می‌شود که در خرداد ماه امسال به تعداد ۴۵۵ مورد رسیده و شامل ۳۰۹ مورد صدور طرح ایمنی ساختمان، ۸۷ مورد بازدید کارشناسی و صدور پایان کار ساختمان، ۲۲ مورد مورد بازدید از اماکن مختلف شامل اصناف توسط کارشناسان حوزه پیشگیری و ۳۷ مورد مورد بررسی علت بروز حریق بوده است.  

رکورد آتش سوزی در رشت شکست

 رشد ۴۵ درصدی مهار آتش سوزی علفزارها

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت در گفت‌وگو با ایرامکس با اشاره به ۱۰۰ مورد عملیات مهار آتش سوزی علفزارها و ضایعات در خرداد ماه امسال، اظهار کرد: متاسفانه بی‌احتیاطی در آتش زدن ضایعات و علفزارها در مجاورت خانه‌ها، دیوارهای ایزوگام، کارگاه‌ها، کارخانجات و غیره خسارت‌های شدیدی را به برخی شهروندان وارد کرده است،به شهروندان توصیه می‌شود در فصول گرم سال برای پاکسازی محل و محوطه‌ها از روش‌های ایمن استفاده کنند.

شهرام مومنی با بیان اینکه بر اساس آمار آتش سوزی‌های مسکونی ۳۴ درصد به علت اتصال در سیستم سیم کشی برق بوده است، افزود: از ۷۱ خانه آتش گرفته تنها ۲۳ درصد دارای بیمه آتش سوزی بودند که به شهروندان توصیه داریم بیمه آتش سوزی را جدی بگیرند، ۱۴ مورد آتش سوزی تجاری، یک مورد صنعتی، پنج مورد انباری، هشت مورد اماکن اداری و خصوصی و غیره، ۱۷ مورد آتش سوزی خودرو، هفت مورد کابل و پست برق و ۱۰ مورد سایر آتش سوزی‌ها در آمار آتش‌سوزی خرداد ماه به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه اقدامات در حوزه امداد رسانی در حوادث و خدمات ایمنی ۲۷۳ مورد بوده است، خاطرنشان کرد: همچنان نجات شهروندان گیر افتاده در آسانسورها و یا محبوس شدن در اماکن به علت خرابی قفل‌های درب رتبه نخست این حوادث است که به شهروندان به خصوص خانواده‌هایی که کودک و یا سالمندان در منزل دارند توصیه می‌کنیم علاوه بر بازدید دوره‌ای از تاسیسات، رفع نواقص را در اولویت کاری قرار دهند.

رکورد آتش سوزی در رشت شکست

اختصاص بیش از نیمی از آموزش‌ها به شهروندان، مدارس و ادارات

معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی رشت با بیان اینکه فرهنگ سازی و ترویج ایمنی از مهم‌ترین اهداف سازمان آتش نشانی رشت است، اظهار کرد: آتش نشانان و تیم‌های آموزش سازمان آتش نشانی رشت نسبت به آموزش دو هزار و ۸۲ نفر ساعت آموزش اقدام کردند.

حبیب موحدی افزود: در این راستا ۱۰ هزار و ۹۲۰ نفر ساعت آن متعلق به آموزش‌های شهروندی شامل آموزش نونهالان و کودکان، دانش آموزان دبیرستان‌ها، پرسنل ادارات و شرکت‌ها، آموزش دانشجویان، آتش نشانان داوطلب و غیره است.

وی با بیان اینکه شهروندان در زمان بروز حادثه و آتش سوزی سریعا با سامانه ۱۲۵ آتش نشانی تماس بگیرید و در صورت امکان نسبت به قطع برق و گاز اقدام کنند، توصیه کرد: شهروندان باید با حفظ خونسردی خود پس از تماس با ۱۲۵ آدرس دقیق و نوع حادثه را اعلام و از تجمع در محل حوادث پرهیز کنند.

معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی رشت به شهروندان گفت: در صورت امکان قبل از رسیدن آتش نشانان خودروهای پارک شده در کوچه‌های تنگ و باریک را به محل‌های دیگر هدایت کنند و به تجهیزات خودورها به خصوص لوله‌های نواری آتش نشانی دست نزنند؛ پهن کردن لوله‌های نواری کاری تخصصی است و این مهم را به نیروهای متخصص، آموزش دیده و ماهر سازمان آتش نشانی بسپارند.

پایان خبر ایرامکس

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "رکورد آتش سوزی در رشت شکست" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "رکورد آتش سوزی در رشت شکست"، کلیک کنید.