«مسئله‌شناسی و درست‌نویسی» شعار بیست‌ودومین جایزه کتاب‌سال دفاع مقدس شد

با عنایت به تأکید مقام معظم رهبری؛

«مسئله‌شناسی و درست‌نویسی» شعار بیست‌ودومین جایزه کتاب‌سال دفاع مقدس شد

نشست خبرى بیست و دومین کنگره کتاب سال دفاع مقدس و مقاومت و رونمایی از پوستر فراخوان این رویداد ادبی در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری ایرامکس، نشست خبرى بیست و دومین کنگره کتاب سال دفاع مقدس و مقاومت و رونمایی از پوستر فراخوان این رویداد ادبی پیش از ظهر امروز در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سردار مهدی امیریان رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس ضمن خوشامدگویی به حاضران عنوان کرد: مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر ۱۰۰ برابر شدن تولیدات مکتوب دفاع مقدس، برگزاری این رویداد را دو چندان می‌کند. با رویدادی ملی با قدمت طولانی روبه رو هستیم که بیست و دومین دوره آن در پیش است. یکی از اهداف این رویداد، ارزیابی آثار منتشر شده در حوزه دفاع مقدس با هدف تقدیر از پدیدآورندگان اعم از ناشران، نویسندگان و دست اندرکاران در حوزه‌های مختلف تولید کتاب است. بر این اساس همه آثار سال گذشته مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

امیریان اظهار کرد: در جشنواره امسال، بخش ویژه‌ای در حوزه ناشران برای تقدیر از ناشران فعال خواهیم داشت داشت که بسیار مهم است. ما برای تقویت این بخش به صورت غیر رسمی کار خودمان را از روز‌های برگزاری نمایشگاه کتاب امسال آغاز کردیم و با ناشرانی که در این حوزه فعال هستند ارتباط گرفت، اما امروز به صورت رسمی آیین رونمایی از پوستر و اعطای احکام دبیران آن را خواهیم داشت.

وی افزود: یکی از اهداف مهم ما در این دوره استعدادیابی و شناسایی چهره‌های جوان و نوقلم است که این هدف در بحث رویش‌ها تعریف می‌شود و بر اساس تربیت نیرو‌های جوان کار‌ها پیش می‌رود.

امیریان گفت: همچنین جلوگیری از تحریف و فراموشی نیز حتما در داوری آثار مدنظر قرار می‌گیرد. ارتقای سطح کمی و کیفی کتاب‌های دفاع مقدس نیز برای ما مهم است. در این راستا به صورت همزمان، کیفیت و کمیت آثار باید مورد توجه قرار بگیرد. در بحث ۱۰۰ برابر شدن میزان انتشار کتاب در حوزه دفاع مقدس، ایجاد ظرفیت‌های جدید و بالفعل شدن ظرفیت‌های موجود نیز مدنظر قرار دارد.

وی افزود: به عنوان نمونه، اگر به سراغ شهدا و ایثارگران صنوف مختلف مثل دانش آموزان، کارمندان، معلمان، ورزشکاران، بازاریان و کسبه و … برویم و کتاب‌هایی درباره آنها تولید شود بخش زیادی از این هدف محقق خواهد شد. امیدواریم بیست و دومین دوره این رویداد به ارتقای سطح کمی و کیفی کتاب‌های دفاع مقدس و جذب مخاطبان جدید کمک کند.

قاسم فروغی دبیر علمی جشنواره نیز در صحبت‌های عنوان کرد: پیشنهاد من این است که برنامه انتخاب کتاب سال دفاع مقدس از یک ارزیابی ساده فراتر برود و یک نظام ساختاری ثابت پیدا کند. در نتیجه می‌توانیم کار‌های دیگری همچون نقد کتاب، رسیدگی به وضعیت نشر و ارتباط مستمر با نویسندگان را داشته باشیم که این اقدامات با تشکیل دبیرخانه دائمی امکانپذیر خواهد شد. نقد و ارزیابی مداوم این کتاب در طول سال، هم برای نویسندگان و هم برای ناشران مفید است و هم کار ارزیابی را دقیق‌تر و آسان‌تر می‌کند.

وی افزود: از دوره هفدهم هر سال برای این رویداد ادبی، شعار انتخاب می‌کنیم. امسال و در دوره بیست و دوم، شعار ما «مسئله شناسی و درست نویسی» است. مقام معظم رهبری بار‌ها به موضوعاتی که باید در تولید کتاب رعایت شود تأکید فرموده اند که یکی از آنها «درست نویسی» است. این درست نویسی در همه جنبه‌های تولید کتاب چه شکلی و چه‌محتوایی باید رعایت شود. برای بررسی دقیق این دو موضوع، دو گروه مجزا و مستقل درنظر گرفته شده تا آثار مکتوب برگزیده از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

فروغی عنوان‌کرد: امسال این رویداد را به صورت مشارکتی برگزار خواهیم کرد و از ظرفیت همه نهاد‌های دولتی و غیردولتی در نقاط مختلف کشور بهره‌خواهیم برد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "«مسئله‌شناسی و درست‌نویسی» شعار بیست‌ودومین جایزه کتاب‌سال دفاع مقدس شد" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "«مسئله‌شناسی و درست‌نویسی» شعار بیست‌ودومین جایزه کتاب‌سال دفاع مقدس شد"، کلیک کنید.