نکات کلیدی در مواجه با تب دانگ/ شناسایی مکان‌های تولید مثل پشه آئدس

نکات کلیدی در مواجه با تب دانگ شناسایی مکان‌های تولید مثل پشه آئدس

مدیر بخش کنترل عفونت بیمارستان فارابی گفت: بیماری تب دانگ در کشورهای عمان، امارات، قطر، عربستان، افغانستان، پاکستان و کشور‌های آسیای جنوب شرقی بومی است و از طریق گزش پشه آئدس منتقل می‌شود.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری ایرامکس؛ شادی رضائی مدیر بخش کنترل عفونت بیمارستان فارابی با اشاره به اینکه تب دانگی یک عفونت ویروسی نوپدید است، گفت: که در سال‌های اخیر به یک چالش عمده بهداشت و درمان در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری شناخته می‌شود 

وی افزود: این بیماری در کشورهای عمان، امارات،قطر، عربستان، افغانستان، پاکستان و کشور‌های آسیای جنوب شرقی بومی است و از طریق گزش پشه آئدس (Aedes)که مخزن این بیماری است به افرادی که در این کشور‌ها زندگی می‌کنند منتقل می‌شود و هرساله طغیان‌هایی را ایجاد می‌کند.

رضائی گفت: علائم این بیماری به‌صورت تب بالا، سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع و استفراغ  و بثورات پوستی خود را نشان می‌دهد.

وی تأکید کرد: این بیماری معمولاً 2 تا 14 روز بعد از ورود ویروس به بدن شروع می‌شود.

رضائی ادامه داد: لازم است پرستارانی که در بخش ipd ، اورژانس، پاراکلنیک و درمانگاه‌ها مشغول به کار هستند، با علائم هشدار این بیماری آشنا باشند و به‌محض مشاهده این علائم گزارش آن را برای واحد کنترل عفونت بفرستند.

مدیر بخش کنترل عفونت بیمارستان فارابی تشریح کرد: علائمی که پرستاران باید برای گزارش به واحد عفونی مشاهده کنند، تب بالای 38 درجه و سابقه سفر به کشورهای آلوده ازجمله امارات به همراه عوارضی همچون کبودی روی پوست که ناشی از ضربه نباشد یا خونریزی از لثه و بینی و همچنین خونریزی از دستگاه گوارشی است.

وی افزود: در هنگام ترخیص بیماران مبتلابه تب دانگ آموزش‌هایی باید داده شود تا اگر بیمار علائمی مثل استفراغ بیش از 3 بار در طول 24 ساعت، درد و حساسیت ناگهانی در ناحیه شکم، خونریزی از ناحیه لثه و بینی، تنفس سریع و کوتاه به همراه خستگی مفرط را مشاهده کرد سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کند.

راهکار کاهش تولید مثل پشه آئدس

رضائی بابیان اینکه رعایت نکات بهداشتی محیط و پاک‌سازی‌های محیط محل کار و محل زندگی برای کاهش تولیدمثل این پشه‌ها بسیار مفید است، گفت: تخم‌ریزی این پشه‌ها در آب‌های راکد است و ترجیحاً زباله‌های پلاستیکی، ظروف یک‌بارمصرف و لاستیک‌ها که احتمال جمع شدن آب در آن‌ها است را نباید در محیط‌زیست رها کرد.

مدیر بخش کنترل عفونت بیمارستان فارابی ادامه داد: آب‌های زیر گلدان و مخزن‌های آب کولرگازی از دیگر محل‌های مناسب برای تولیدمثل این پشه‌ها است و باید در فاصله زمانی کم آن‌ها را خالی کرد.

نکات مهم برای مسافرین جنوب کشور و کشور‌های همسایه 

رضائی تأکید کرد: مسافرین بهتر است از لباس‌های آستین‌بلند استفاده کنند، همچنین بهتر است از لباس‌هایی با رنگ روشن استفاده شود تا خطر گزیدگی کمتر شود.

وی افزود: پشه آئدس بیشتر در ساعت‌های 4 تا 6 صبح و 6 تا 8 شب گزش انجام می‌دهد و بهتر است در این بازه‌های زمانی مسافرین عزیز از حضور بیرون از خانه جلوگیری کنند.

رضائی گفت: مسافرین عزیز بهتر است از لوسیون‌ها و اسپری‌های بدن که خاصیت دورکنندگی حشرات را دارند استفاده کنند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نکات کلیدی در مواجه با تب دانگ/ شناسایی مکان‌های تولید مثل پشه آئدس" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نکات کلیدی در مواجه با تب دانگ/ شناسایی مکان‌های تولید مثل پشه آئدس"، کلیک کنید.