هریس:‌ تا الان خراب‌کاری‌های ترامپ را بر طرف می‌کردیم/ ترامپ: قیمت نفت و بنزین با ریاست‌جمهوی هریس سر به‌فلک می‌کشد

هریس:‌ تا الان خراب‌کاری‌های ترامپ را بر طرف می‌کردیم/ ترامپ: قیمت نفت و بنزین با ریاست‌جمهوی هریس سر به‌فلک می‌کشد

مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا هم‌اکنون با حضور «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه و «کامالا هریس» نامزد حزب دموکرات در حال برگزاری است.

به گزارش ایرامکس، اولین دوئل انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و «کامالا هریس» معاون ریاست‌جمهوری این کشور به میزبانی شبکه ای‌بی‌سی نیوز در «مرکز ملی قانون اساسی» ایالات متحده واقع در شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا در حال برگزاری است.

  • قوانین و گزارش مربوط به دومین مناظره انتخابات ۲۰۲۴ را در اینجا بخوانید.

در ابتدا موضوع اقتصادی و هزینه‌های زندگی مطرح شد.

کامالا هریس گفت: من در خانواده‌ای از طبقه متوسط بزرگ شدم و من به رویاهای مردم آمریکا اعتقاد دارم. می‌دانم که هزینه‌های مسکن سنگین است و من خواستار تخفیفات مالیاتی هستم تا مردم مایحتاج را برآورده کنند. من ۵۰ هزار دلار تخفیف مالیاتی به استارت‌آپ‌ها خواهم داد اما رقیب من به شرکت‌های بزرگ و میلیاردها این را تخصیص خواهد داد.

دونالد ترامپ در پاسخ اظهار داشت: خیر من قصد چنین کاری ندارم و قصد من تعرفه است. من میلیاردها دلار از چین گرفتم و بایدن هم همین تعرفه‌ها را نیز نگه داشته است. ما بدترین تورّم را در کشور تجربه می‌کنیم و این فاجعه‌بار است برای تمامی طبقه‌های خانواده‌ها. از تیمارستان‌ها و زندان‌ها وارد کشور ما می‌شوند و آنها شغل‌ها را از مردم ما می‌گیرند و ساختمان‌ها و شهرها را تصرف می‌کنند و این خانم و بایدن آنها را وارد کرده است و ما باید سریعا آنها را اخراج کنیم.

هریس در واکنش گفت: ترامپ بدترین میراث را برای ما گذاشت و ما تا الان داشتیم خراب‌کاری‌های ایشان را بر طرف می‌کردیم و الان هم کلیشه‌های همیشگی را خواهید شنید.

ترامپ هم در مقابل اظهار داشت: من ارتباطی با پروژه ۲۰۲۵ ندارم و همه می‌دانند که من مثل یک کتاب باز هستم و ما پیش از کووید بهترین اقتصاد را داشتیم و کشوری را تحویل آن دادیم که وضعیت آن بسیار خوب بود.

هریس خطاب به مردم آمریکا گفت: ترامپ «عملا هیچ برنامه‌ای» برای شما نخواهد داشت. او ما را وارد رکود خواهد کرد و او هیچ برنامه‌ای ندارد زیرا به فکر منافع خودش است.

ترامپ در پاسخ تاکید کرد: من با پروفسورها صحبت کرده‌ام و بسیاری گفته‌اند که برنامه من خوب است. این هریس است که هیچ برنامه‌ای ندارد و برنامه بایدن را کپی کرده است.

هریس با اشاره به سیاست ترامپ در قبال چین گفت: دولت ترامپ به یک کسری بودجه بی‌سابقه در تاریخ ما رسید. ترامپ از چین می‌گوید اما کاری که او کرده، تراشه‌های آمریکایی را به چین فروخت تا ارتش خودش را مدرن کند و این خیانت است.

ترامپ با طعنه دوباره پاسخ داد: هریس یک مارکسیست است و می‌خواهم یک «کلاه مگا» برایش بفرستم! بیش از جمعیت ایالت نیویورک، مهاجر وارد کشور ما شده که این برای اقتصاد ما مضر است. سیاست‌های هریس جنون‌آمیز است.

ترامپ در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حزب دموکرات خواستار سقط جنین در ماه نهم بارداری است و آنها می‌خواهند بچه‌ها را اعدام کنند. البته من استثناء در زنای با محارم و تجاوز جنسی قائل هستم اما این موضوع باید به ایالت‌ها واگذار شود نه دولت فدرال.

هریس ضمن آنکه گفت ترامپ «دروغ» می‌گوید، عنوان کرد: آنها در بیش از ۲۰ ایالت، محدودیتی را در قبال قانون «رو در برابر وید» اعمال کردند و هیچ استثایی قائل نمی‌شوند. لازم نیست ایمان خود را رها کنید. من با زن‌های مختلفی صحبت کرده‌ام و آنها شاید به هر دلیلی نمی‌خواهند بارداری خود را ادامه دهند اما اکنون جرم شده و زنان چنین چیزی را نمی‌خواهند. من به‌عنوان رئیس‌جمهور از «رو در برابر وید» حمایت می‌کنم اما اگر ترامپ رئیس‌جمهور شود وضعیت بدی در این زمینه رخ خواهد داد. هم‌چنین درباره حق آزادی بر بدن نباید دولت تصمیم بگیرد.

ترامپ در واکنش، اظهارات هریس را «دروغ» خواند و گفت: اکنون ایالت‌ها یک به یک رای می‌دهند و این موضوع دیگر در دست فدرال نیست. او فقط حرف می‌زند. هم‌چنین او و رئیسش ـ بایدن ـ که اکثرا در تعطیلات و ساحل به سر می‌برد، وام دانشجویی را لغو کردند و همان دروغ‌ها را اکنون تکرار می‌کند و صرفا وعده می‌دهد و حتی مسئله مربوط به سقط جنین هم به جایی ختم نخواهد شد و نمی‌توانند کاری کنند.

هریس در پاسخ تاکید کرد: این توهین به زنان آمریکاست. زنان اکنون باید به ایالت دیگر سفر کنند تا سقط جنین را انجام دهند. این غیرقابل بخشش است و این حق آنهاست که برای بدن خود تصمیم بگیرند.

ترامپ دوباره گفت که این «دروغ» است و آنچه را که هریس گفت، رد کرد.

هریس در پاسخ به سوالی مربوط به ورود غیرقانونی مهاجران به ایالات متحده گفت: من تنها کسی هستم که در اینجا به عنوان دادستان به جنگ قاچاق رفته است. من مانع قاچاق فنتانیل می‌شدم و در این راه مبارزه می‌کردم و لایحه‌ای را ارائه دادیم که ترامپ و دوستانش با آن مخالفت کردند. من از شما می‌خواهم دعوت کنم به کارزار انتخاباتی ترامپ بروید چون در آنجا درباره شخصیت‌های افسانه‌ای مثل هانی‌بال صحبت می‌کند اما از شما مردم صحبت نمی‌کند و اهمیت نمی‌دهد.

ترامپ در پاسخ گفت: کسی به کارزار هریس نمی‌رود و کسی کارزار من را ترک نمی‌کرد. افراد با اتوبوس برای تبلیغات به میتینگ‌های انتخاباتی هریس می‌روند! مهاجران ـ از شدت گرسنگی ـ سگ و گربه آمریکایی‌ها را می‌دزند و می‌خورند. ایشان کشور را نابود کرده و اگر هریس رئیس‌جمهور شود ما ونزوئلا خواهیم شد.

هریس در واکنش اظهار داشت: واقعا نمی‌دانم چه بگویم! اگر واقعا می‌خواهید ترامپ را بشناسید. از آدم‌هایی که با او کار کردن بپرسید و مشاور سابق امنیت ملی او گفته که ترامپ ناکارآمد است و حالا شما می‌خواهید چنین لفاظی‌هایی را گوش دهید.

ترامپ گفت: آنها هیچ کسی را در جریان خروج از افغانستان اخراج نکردند و هیچ ژنرالی اخراج نشد، اما اگر کارش بد باشد، من اخراجش می‌کنم.

مجری برنامه، ترامپ را به مسئله مهاجرت برگرداند و از برنامه او درباره اخراج ۱۱ میلیون مهاجر غیرقانونی پرسید.

ترامپ در این باره خاطرنشان کرد: آنها از ۱۱ میلیون بیشتر هستند. آنها دزد و قاچاقچی هستند. برای مثال جنایت در ونزوئلا پایین می‌آید چون آنها را فرستاند پیش خانم هریس تا در آمریکا مرتکب جرم شوند. میلیون‌ها نفر، بافت کشور ما را خراب کردند و جرم و جنایت در کشور ما افزایش در حال افزایش است. اف‌بی‌آی دروغ می‌گوید و جنایات در آمریکا کاهش نیافته است؛ همانند ایجاد شغل که دروغ گفتند.

هریس به جرائم اقتصادی، مداخله در انتخابات و جرائم جنسی ترامپ اشاره کرد و گفت: چطور می‌تواند چنین شخصی، این موارد را بگوید. ما باید به نیازهای مردم آمریکا در حوزه مسکن و تجارت بپردازیم، چون مردم آمریکا از حرف‌های کلیشه‌ای ترامپ خسته شدند.

ترامپ در پاسخ همه این موارد را «پرونده‌سازی و استفاده ابزاری از قوه قضاییه علیه رقیب سیاسی» خواند و افزود: بیشتر این پرونده‌ها را دادگاه علیه من لغو کرده است.

هریس با بیان اینکه ترامپ از قوه قضاییه آمریکا استفاده ابزاری خواهد کرد، اظهار داشت: ترامپ اگر رئیس‌جمهور شود به قانون اساسی ما خاتمه خواهد داد.

ترامپ در نوبت صحبت خود گفت: در کارزار انتخابات به من شلیک شد و نتیجه می‌گیریم که این افراد ـ هریس و دموکرات‌ها ـ تهدیدی علیه دموکراسی هستند.

هریس دوباره به «خانواده طبقه متوسط» خود اشاره کرد و گفت: «من» ارزش مالکیت مسکن را می‌فهمم «نه ترامپ» که پول کلان دارد. من می‌خواهم کاری کنم تا میلیون‌ها نفر در ایالات متحده خانه‌دار شوند.

ترامپ جواب داد: او مدتهاست که می‌گوید بودجه پلیس را باید کمتر کنیم اما اکنون سیاستش را عوض کرد. اگر او رئیس‌جمهور شود، قیمت نفت و بنزین سر به فلک خواهد کشید. من چهار یا پنج برابر بهتر عمل می‌کردم.

** شورش در کنگره ششم ژانویه

ترامپ در پاسخ به سوال مجری در این باره گفت: من در سخنرانی گفتم که اعتراضات مسالمت‌آمیز بود. البته یک نفر کشته شد به دست پلیس و این شرم‌آور بود. لقب هریس «سزار مرز» است و خودش می‌داند که در این باره بد عمل کرده است. حالا شما بگویید چرا این افراد مجازات و محاکمه نمی‌شوند؟ کسانی که سیاتل را تسخیر کردند، آنها چه موقع محاکمه می‌شوند؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا از مسئله شورش و اشغال کنگره احساس تأسف می‌کند؟ عنوان کرد: من هیچ ربطی به این قضیه نداشتم. دختر نانسی پلوسی چند وقت پیش گفت که همه چیز زیر سر نانسی بوده است.

هریس در نوبت صحبت خود گفت: من در این تاریخ در کنگره بودم و در آن روز عده‌ای اوباش به فرمان ترامپ آمدند تا شورش کنند. بسیاری زخمی شدند و جان باختند. آنها با شعار یهودی‌ستیزانه آمدند و گروه “پراد بویز”  هم آمد و شورش کردند اما ما اکنون نمی‌خواهیم به عقب بازگردیم. ما باید به این رویکرد مبتنی بر حمله به دموکراسی پایان دهیم. او در حال حاضر هم گفته اگر پیروز نشود، حمام خون به راه خواهد افتاد.

ترامپ در پاسخ گفت: مسئله حمام خون به مسئله انرژی برمی‌گشت و نه آن چیزی که او می‌گوید. درباره کنگره باید بگویم که چرا او نگران است درحالیکه مهاجران غیرقانونی وارد ایالات متحده می‌شوند. رئیس‌جمهور می‌تواند یک فرمان امضا کند و مرز را ببندد.

** حقیقت و تقلب در انتخابات

در حال تکمیل …

هریس:‌ تا الان خراب‌کاری‌های ترامپ را بر طرف می‌کردیم/ ترامپ: قیمت نفت و بنزین با ریاست‌جمهوی هریس سر به‌فلک می‌کشد

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "هریس:‌ تا الان خراب‌کاری‌های ترامپ را بر طرف می‌کردیم/ ترامپ: قیمت نفت و بنزین با ریاست‌جمهوی هریس سر به‌فلک می‌کشد" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "هریس:‌ تا الان خراب‌کاری‌های ترامپ را بر طرف می‌کردیم/ ترامپ: قیمت نفت و بنزین با ریاست‌جمهوی هریس سر به‌فلک می‌کشد"، کلیک کنید.