چگونه سیگار الکترونیکی بر روان نوجوانان و جوانان تاثیر بد می‌گذارد؟

برای متخصصان مراقبت های بهداشتی، والدین، مربیان و سیاست گذاران بسیار مهم است که از این اثرات مضر بالقوه آگاه باشند و اقدامات مناسب را برای رسیدگی به نگرانی رو به رشد سلامت عمومی ناشی از استفاده از سیگار الکترونیکی در بین جوانان انجام دهند.

استفاده از سیگار الکترونیکی، به ویژه در میان نوجوانان و جوانان، با پیامدهای منفی سلامت روان مرتبط است:

افسردگی و خودکشی براساس مصرف ویپ

نوجوانان مصرف کننده سیگار الکترونیکی در مقایسه با افراد غیر مصرف کننده بیشتر احتمال دارد افسردگی و خودکشی را تجربه کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که بین استفاده از سیگار الکترونیکی و مسائل مربوط به سلامت روان، به ویژه افسردگی و افکار خودکشی ارتباط معناداری وجود دارد. مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی، به ویژه جوانان، شیوع بیشتری از افسردگی بالینی دارند، به طوری که 34 درصد از مصرف کنندگان فعلی در مقایسه با 15 درصد افراد غیر مصرف کننده، افسردگی را تجربه می کنند.

افسردگی و خودکشی براساس مصرف ویپ

این رابطه دو طرفه است، زیرا وابستگی به نیکوتین می‌تواند مسائل مربوط به سلامت روان را تشدید کند، در حالی که افراد ممکن است از سیگارهای الکترونیکی به عنوان مکانیزم مقابله با استرس و علائم افسردگی استفاده کنند.

کاربران سیگار الکترونیکی همچنین نرخ بالاتری از افکار و تلاش‌های خودکشی را گزارش می‌کنند که تاثیر نیکوتین بر شیمی مغز، علائم ترک و آسیب‌پذیری جوانان در این ارتباط‌ها نقش دارد. از آنجایی که استعمال سیگار رایج تر می شود، درک این پیوندها و اجرای اقدامات بهداشت عمومی برای کاهش خطرات مرتبط با استفاده از سیگار الکترونیکی بسیار مهم است.

اگر نوجوان شما اعتیار به سیگار الکترونیکی دارد، بهتر است برای کاهش ضررهای ویپینگ از خرید پاد سیستم ویپ از فروشگاه معتبر بهره ببرد و پس از اندکی با یک مشاور اعتیاد در تماس باشید و از مشاوره‌های متخصص بهره ببرید.

اختلال شناختی با ویپینگ

استفاده از سیگار الکترونیکی می تواند منجر به یادگیری ضعیف، عملکرد تحصیلی و ناسازگاری های اجتماعی در نوجوانان و جوانان شود. قرار گرفتن مزمن در معرض بخار سیگار الکترونیکی می تواند منجر به تجمع فلزات سمی در مغز شود و به طور بالقوه به نقص های شناختی کمک کند.

سیگارهای الکترونیکی می توانند از طریق مکانیسم های مختلف، از جمله اثرات حاد و طولانی مدت بر عملکرد شناختی، سمیت عصبی و التهاب در مغز، تغییرات در شیمی مغز مانند کاهش سطح فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) و افزایش نشانگرهای استرس اکسیداتیو باعث اختلال شناختی شوند و آسیب پذیری نوجوانان در برابر اثرات شناختی نیکوتین، که جزء اصلی اکثر سیگارهای الکترونیکی است.

علاوه بر این، سیگارهای الکترونیکی حاوی مواد مضر مختلفی فراتر از نیکوتین هستند، مانند فلزات سنگین و ترکیبات آلی فرار، که می‌توانند با تداخل در عملکرد و رشد طبیعی مغز، به‌ویژه در مصرف‌کنندگان جوان‌تر، به اختلالات شناختی کمک کنند.

اختلال شناختی با ویپینگ

در حالی که سیگارهای الکترونیکی اغلب به عنوان جایگزین ایمن تری برای سیگار تلقی می شوند، ممکن است همچنان منجر به نقص شناختی قابل توجهی شوند که نیاز به تحقیقات بیشتر برای درک کامل تأثیر طولانی مدت آنها بر سلامت شناختی را برجسته می کند.

رفتار پرخاشگرانه و تکانشی

سیگارهای الکترونیکی با رفتارهای پرخاشگرانه و تکانشی به ویژه در میان نوجوانان و بزرگسالان مرتبط است. این ارتباط در درجه اول به اثرات عصبی شیمیایی و فیزیولوژیکی نیکوتین و سایر اجزای موجود در سیگارهای الکترونیکی نسبت داده می شود.

سیگارهای الکترونیکی استرس اکسیداتیو را تحریک می کنند که می تواند بر عملکرد مغز تأثیر منفی بگذارد و منجر به اختلالات شناختی و مشکلات رفتاری شود. نیکوتین بر سیستم های انتقال دهنده های عصبی در مغز تأثیر می گذارد، به ویژه آنهایی که در تنظیم خلق و خو و کنترل تکانه نقش دارند و قرار گرفتن در معرض مزمن می تواند شیمی طبیعی مغز را مختل کند و به طور بالقوه منجر به افزایش پرخاشگری و تکانشگری شود. مطالعات همچنین ارتباط معنی داری را بین مصرف سیگار الکترونیکی و مسائل مربوط به سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی نشان داده اند که اغلب با رفتارهای تکانشی و پرخاشگرانه همراه هستند.

همانطور که سیگارهای الکترونیکی همچنان به محبوبیت خود ادامه می دهند، درک این تأثیرات برای رسیدگی به نگرانی های بهداشت عمومی مربوط به سیگار کشیدن و پیامدهای رفتاری آن بسیار مهم است.

اختلالات خواب

استفاده از سیگار الکترونیکی با کیفیت پایین خواب و بی خوابی در نوجوانان و بزرگسالان مرتبط است.
ترکیبی از اجزای نیکوتین و غیر نیکوتین در سیگارهای الکترونیکی، مانند طعم‌دهنده، بخار و کویل‌های فلزی، می‌تواند استرس اکسیداتیو را تحریک کند و به این مشکلات سلامت روان کمک کند. اعتیاد و ترک نیکوتین همچنین می تواند علائم اضطراب، استرس و افسردگی را تشدید کند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چگونه سیگار الکترونیکی بر روان نوجوانان و جوانان تاثیر بد می‌گذارد؟" هستید؟ با کلیک بر روی خانواده, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چگونه سیگار الکترونیکی بر روان نوجوانان و جوانان تاثیر بد می‌گذارد؟"، کلیک کنید.