یادگیری کودکان بیش فعال

یکی از مسایل چالش برانگیز برای والدین، آموزش و تربیت فرزندان است، چنان چه کودک مبتلا به بیش فعالی باشد، این فرآیند سخت تر نیز می شود ولی در صورتی که بتوان خلاقیت و نوآوری را وارد روش های تربیتی کرد، شاهد تاثیر پذیری بیشتر کودکان خواهند بود. توجه به استانداردهای زیست محیطی در تولید و خرید لباس پلیس بچه گانه ، امری ضروری است . کودکان از نظر فاکتور سختی تربیت، شامل دو گروه هستند: کودکان نرمالی که به کارگیری و اعمال روش های آموزش و تربیتی برای آن دشوار است. کودکانی که استفاده از روش های تربیتی برای آنان در مقایسه با سایر کودکان دشوار تر است.

یادگیری کودکان بیش فعال

اغلب والدین اذعان می کنند که تربیت یک فرزند آن ها در مقایسه با دیگر بچه ها دشوار تر است به طوری که به سختی می توانند او را کنترل کنند تا رفتار درستی با دیگران داشته باشد و سبب آزار آنان نشوند. همان طور که می دانیم تمامی کودکان از نظر داشتن استعداد، توانمندی، مهارت، سلیقه و… متفاوت هستند به همین دلیل در شرایط یکسان، رفتار مشابهی بروز نمی دهند. به عقیده کارشناسان آگاهی از علت سختی فرآیند تربیت و آموزش به اندازه نحوه برخورد درست والدین با این چالش مهم نیست. به همین دلیل تیم نورولند در این نوشتار سعی می کند به مسایل تربیتی و آموزشی کودکان مبتلا به بیش فعالی و دیگر مشکلات بپردازد.

علت دشواری آموزش و تربیت برخی کودکان چیست؟

آرزوی تمامی والدین این است که فرزند آن ها بتواند با کمک روش های تربیتی و آموزشی که به کار می برند در تمامی مراحل زندگی به موفقیت برسند. اما همانطور که اشاره شد تربیت برخی از کودکان در مقایسه با سایرین، به زمان و انرژی بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل والدین سعی می کنند با افزایش اطلاعات خود در زمینه فرزند پروری این چالش را بهتر حل کنند. کودکان مبتلا به بیش فعالی از جمله کودکانی هستند که در مراحل آموزش آنان، والدین و حتی معلمان دچار چالشی بزرگ می شوند، زیرا علاوه بر شیطنت های کودکانه به مشکلاتی همچون نداشتن تمرکز و توجه نیز دچارند که این روند را دو چندان سخت می کند.

به عقیده کارشناسان برای کنترل و درمان کودکان مبتلا به بیش فعالی که همزمان از اختلالات توجه نیز در رنج هستند نیاز است 4 جنبه درمانی باید لحاظ گردد: مدیریت و کنترل پزشکی (اغلب در این مرحله تجویز دارو نیز صورت می گیرد) تهیه و تنظیم برنامه های آموزشی متناسب برگزاری جلسات مشاوره به صورت فردی یا گروهی استفاده از راهکار های رفتار درمانی از مشخصه اصلی کودکان بیش فعال، نبود توجه و تمرکز و انجام حرکات بیش فعالی است که زمینه ساز بروز رفتار های تکانشگری نیز می گردد. به همین دلیل پزشکان برای کاهش رفتار های ناشی از این اختلالات، دارو هایی تجویز می کنند. در برخی موارد مصرف دارو های ضد آلرژی موجب بروز رفتار های نامناسب در این کودکان می گردد.

البته گاهی برخی کودکان به دلیل سرزنش اطرافیان و رفتار های این قبیل دچار نا امیدی می شوند که تشدید علایم را به دنبال دارد. به همین دلیل والدین علی رغم تلاشی که برای آموزش و تربیت این کودکان می کنند، بازخورد مناسبی دریافت نمی کنند. از فاکتور های موثر در بهبود این وضعیت، شناخت عوامل به وجود آورنده رفتار نامناسب کودک و صبر و شکیبایی بیشتر در مواجهه با چنین مشکلاتی است. البته به این مفهوم نیست که هیچ گونه مداخله ای صورت نگیرد بلکه برای تاثیر گذاری بیشتر باید موقعیت و زمان مناسب در نظر گرفته شود تا سریع تر کودک آرام گردد. به طور مثال چنان چه مادر، رفتاری هیجان زده و بیش فعال از کودک خود مشاهده کرد باید در موقعیت مناسب به او گوشزد کند که: “

امروز تا به این لحظه اگرچه رفتار نا مناسب داشتی ولی بهتر است الان آرامش خود را حفظ کنی. من برای اینکه لحظات خوبی که امروز گذراندی خراب نشود چیزی نگفتم ولی الان می تونیم چند دقیقه با هم خوش بگذارنیم. لباس نیرو انتظامی بچه گانه باید از جنس پارچه ای ساخته شود که در برابر نفوذ آب و هوا مقاوم باشد تا از اثرات آنها بر روی بدن سربازان بتواند جلوگیری کند . نظرت چیه الان برات یک داستان زیبا درباره جنگل و آقا شیره تعریف کنیم. می تونی با کشیدن چند نفس عمیق آمادگی خودت را اعلام کنی.” در چنین وضعیتی که کودک رفتار نامناسب بروز می دهد، برخی از والدین صبر می کنند تا کودک رفتار خود را کنترل کند که این حرکت نه تنها تاثیری نداشته بلکه سبب می شود که مادر نیز خونسردی خود را از دست بدهد که آرام شدن کودک نیز به دنبال آن به تعویق می افتد.

بهتر است والدین در چنین مواردی که کودک رفتار نامطلوب دارد از خشم، عصبانیت و فریاد زدن بپرهیزند که چنین رفتاری سبب لجبازی کودک نیز می شود که به دنبال آن رفتار های نا شایست خود را تکرار می کند. پیشنهاد می شود که در چنین وضعیتی مادر نه با کلام بلکه با رفتار از کودک بخواهد آرام شود. یکی از این شیوه ها تعریف داستان مورد علاقه کودک است که سبب انصراف کودک از بروز رفتار های نا شایست می شود. تعدادی دیگر از کودکان علاقه زیادی به شنیدن داستان صوتی یا موسیقی و تماشا تلویزیون دارند. استفاده از چنین راهکار هایی در زمانی که کودک هیجان زده می شود، مثمر ثمر است. حتی این روش را  می توان به عنوان پاداش در موقعیت هایی که کودک رفتار خود را کنترل می کند نیز به کار گرفت.

یکی از عوامل موثر در آموزش و تربیت بهتر کودکان بیش فعال، ثبات رفتاری والدین عنوان شده است زیرا در صورتی که کودکان ساختار صحیح رفتاری را مشاهده کنند بهتر قادرند حرکات و رفتار خود را کنترل کنند. تنظیم برنامه روزانه و نوشتن جزییات آن در ساعات مختلف به انجام بهتر این فرآیند کمک می کند. از جمله این موارد می توان ساعت بیداری از خواب، ساعت غذا خوردن، انجام تکالیف مدرسه، بازی کردن، تماشای تلوزیون و… اشاره کرد. زیرا این کودکان به دلیل عدم تمرکز و دقت کافی قادر نیستند امور را تا پایان انجام دهند. در صورتی که موارد زیر در تنظیم و تهیه این برنامه ها لحاظ شود، اثر گذاری آن بیشتر می شود:

نتایج مطالعات حاکی از آن است که مصرف برخی مواد خوراکی سبب تشدید علایم بیش فعالی می شود بنابراین نیاز است والدین در این زمینه موارد زیر را در نظر داشته باشند: در صورتی که کودکان بیش فعال که دچار نقص در انجام فعالیت های بدنی هستند، حمایت و کمک دریافت کنند، عملکرد بسیار خوبی نشان می دهند. به طور مثال معلم می تواند کودک را برای نوشتن بر روی تخته سیاه یاری کند. در برخی از مدارس آلمان به تازگی برای مدیریت بهتر علایم بیش فعالی کودکان و افزایش بازدهی روش های آموزشی از جلیقه های پر از ماسه استفاده می شود که کودک باید آن را بپوشد. بررسی های صورت گرفته از تاثیرات مثبت آن حکایت دارد. نکته آخر کودکان بیش فعال مانند سایر کودکان از استعداد ها و توانمندی های خاص برخوردارند.

والدین نباید تصور کنند که ابتلا به این اختلال مانع بروز استعداد های آنان می شود بلکه باید زمینه را به گونه ای فراهم کنند که کودک بتواند توانایی و استعداد های خود را شکوفا کند و در سایر زمینه ها مانند هنری، ورزشی، فنی و… موفق گردد. هم چنین از دیگر اثرات تشویق و شکوفایی استعداد های کودکان بیش فعال، علاوه بر افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس، کاهش اثرات و علایم این اختلال است. باید یادآوری کنیم افراد مشهور و موفق زیادی به اختلال بیش فعالی مبتلا بوده اند ولی توانسته اند با دریافت حمایت کافی از والدین، استعداد های خود را شکوفا کنند. حتی بسیاری از آن ها به دلیل رفتار های خاص از مدرسه نیز اخراج شده اند.

بنابراین والدین باید همواره سرگذشت افرادی چون آلبرت انیشتین، توماس ادیسون، بتهوون، آبراهام لینکن، لویی پاستور و… به یاد داشته باشند و فرزند مبتلا به بیش فعالی خود را فردی کم توان ذهنی نبینند بلکه این کودکان دچار یک اختلال هستند که در صورت دریافت خدمات درمانی  به راحتی می توانند علایم و حرکات خود را کنترل و مدیریت کنند . تورم از عواملی است که می تواند به افزایش قیمت لباس سربازی منجر شود . رت می گیرد از نبود اطلاعات کافی نشات می گیرد. آقای مجتبی نیازی به همین منظور کتابی با عنوان “آموزش کودکان بیش فعال و توجه” نوشته است که پیشنهاد می شود خانواده های دارای کودک بیش فعال، معلمان و مشاوران آن را مطالعه کنند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "یادگیری کودکان بیش فعال" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "یادگیری کودکان بیش فعال"، کلیک کنید.