تفاوت علائم بارداری و پریود چیست؟

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) علائم متعددی دارد که کمی شبیه به علائم اولیه  است؛ با این حال درک تفاوت‌ علائم پریود و بارداری می‌تواند به شما در تشخیص حاملگی کمک کند. بهتر است بدانید که  علائم  و بارداری‌ می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد؛ اما از نشانه‌های مشترک آن‌ می‌توان به حس درد در سینه‌ها، گرفتگی عضلات، تغییرات خلق و خو، یبوست، تکرر ادرار، سردرد، کمردرد و هوس غذایی اشاره کرد.

اگرچه این علائم مشترک محسوب‌ می‌شوند، اما شدت آن در بارداری و PMS متفاوت است و با شروع خونریزی پریود نیز بهبود‌ می‌یابد. برخی از علائم مختص بارداری، شامل لکه بینی لانه گزینی، تهوع و استفراغ، بیزاری از برخی از غذاها، پریود نشدن، تغییرات نوک سینه و ترشحات سفید یا کرمی رنگ است. در این مقاله، علائم بارداری و سندرم پیش از قاعدگی را بررسی‌ می‌کنیم و تفاوت‌ آن‌ها را توضیح‌ می‌دهیم.

تفاوت علائم بارداری و پریود چیست؟

9 علائم مشترک پیش از پریود و بارداری

برخی از علائم بارداری، مشابه نشانه‌های پیش از پریود است؛ اما از کجا بفهمیم بارداریم یا نزدیک به زمان پریود شده‌ایم؟ در پاسخ باید گفت که میزان و شدت این علائم مشترک، در هر دو مورد باهم کاملا فرق دارند؛ بنابراین، می‌توانید با آگاهی از هریک از آن‌‌ها، تفاوت علائم پریود و بارداری را تشخیص دهید و احتمال بارداری را بررسی کنید.

علاوه‌برآن، علائم پیش از پریود یا  ، معمولاً با شروع قاعدگی ناپدید می‌شوند؛ اما درصورتی‌که این علائم را پس از پریود تجربه‌ می‌کنید، احتمال بارداری وجود دارد. در ادامه، به نشانه‌های مشترک اشاره‌ می‌کنیم و تفاوت علائم پریود و بارداری را توضیح‌ می‌دهیم:

1. تغییرات خلق‌وخو

نوسانات خلقی مانند افزایش تحریک‌پذیری، اضطراب، حس غم یا گریه‌کردن در اوایل بارداری و در روزهای منتهی به پریود شایع هستند. درصورتی‌که این علائم را به‌صورت ادامه‌دار تجربه‌ می‌کنید و پریود شما عقب‌افتاده است، احتمال حاملگی وجود دارد.

بهتر است بدانید که حدود 10 درصد از خانم‌های باردار در سراسر دنیا، نوعی افسردگی دوران بارداری را تجربه می‌کنند؛ البته دقت کنید که احساس غم و اندوه مداوم می‌تواند نشانه‎‌ای از افسردگی باشد. اگر تغییرات خلق و خوی شما بیشتر از 2 هفته طول کشید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

2. یبوست

تغییرات هورمونی یکی از دلایل شایع یبوست در خانم‌ها محسوب‌ می‌شود. در واقع، نوسانات شدید هورمونی بر حرکات روده تاثیر‌ می‌گذارد و آن را کند می‌کند. تحقیقات نشان‌ می‌دهد که 38 درصد از خانم‌ها در دوران بارداری دچار یبوست‌ می‌شوند.همچنین، ممکن است این نشانه را قبل از دوران پریود نیز تجربه کنید؛ با این تفاوت که خانم‌های باردار، در سه ماهه اول و دوم بارداری دچار یبوست می‌شوند، اما اگر یبوست شما ناشی از علائم پیش از پریود باشد، با شروع قاعدگی تسکین پیدا می‌کند.

3. درد و حساسیت سینه

یکی از علائم رایج بارداری و PMS، تغییرات سینه است که‌ می‌تواند به‌صورت موارد زیر رخ دهد:

  • درد
  • حساسیت
  • تورم
  • سنگینی
  • بافت ناهموار سینه

شدت هر کدام از این علائم در بین افراد، متفاوت است؛ بااین‌حال تفاوت درد سينه در پريودي و بارداري در این است که اگر ناشی از سندرم پیش از قاعدگی ایجاد شود، درست قبل از پریود، بیشترین تغییرات را تجربه‌ می‌کنید و معمولا در طول دوره یا پس از آن بهبود پیدا‌ می‌کند.

از طرفی، در اوایل بارداری، ممکن است سینه به لمس حساس گردد و اغلب سنگین‌تر می‌شود. همچنین، برخی از خانم‌ها حس درد در ناحیه اطراف نوک سینه دارند و بعضی دیگر روی سطح سینه رگ‌های آبی مشاهده‌ می‌کنند. معمولا تغییرات سینه در دوران بارداری، 1 یا 2 هفته پس از لقاح شروع‌ می‌شود و ممکن است تا زمان زایمان ادامه یابد.

4. خستگی

هورمون پروژسترون باعث ایجاد حس خستگی قبل از پریود‌ می‌شود که پس از شروع دوره نیز بهبود‌ می‌یابد. در مواردی  که فرد دارد، خستگی مفرط در طول دوره‌ می‌تواند ادامه پیدا کند. در این حالت خستگی ممکن است نشانه کم‌خونی ناشی از کمبود آهن نیز باشد.

همچنین، حس خستگی ممکن است در اوایل حاملگی نیز بروز کند و  اغلب در طول ادامه‌ می‌یابد؛ البته برخی از خانم‌ها این حس را طول 9 ماه بارداری دارند. برخی از مشکلات بارداری مانند اختلال خواب و تکرر ادرار، خستگی را تشدید‌ می‌کنند.

5. خونریزی یا لکه بینی

یا خونریزی خفیف می‌تواند در اوایل بارداری رخ دهد. به این نوع لکه بینی، خونریزی لانه گزینی‌ می‌گویند و معمولاً 10 تا 14 روز پس از لقاح رخ‌ می‌دهد. لازم به ذکر است که خیلی از خانم‌ها این نوع خونریزی را تجربه نمی‌کنند. لکه بینی لانه گزینی بسیار سبک‌تر از خونریزی دوران قاعدگی است.

بهتر است بدانید که اگرچه قاعدگی در روز اول می‌تواند بسیار سبک باشد، اما PMS معمولاً باعث لکه بینی نمی‌شود. معمولاً خونریزی پریود، 4 یا 5 روز طول می‌کشد که نسبت به لکه بینی بسیار شدید‌تر است.

6. گرفتگی عضلات

یکی دیگر از علائم شایع پریود و اوایل بارداری، گرفتگی عضلات است. گرفتگی عضلات در اوایل بارداری شبیه به درد پریود است که می‌تواند پایین معده هم نیز حس شود. در واقع با لانه گزینی جنین، رحم کشیده‌ می‌شود و ممکن است برای چندین هفته یا ماه احساس گرفتگی کنید. به‌طورکلی، درد پریود و PMS از درد اوایل بارداری شدید‌تر است.

7. سردرد و کمردرد

تغییرات هورمونی می‌تواند باعث سردرد و کمردرد در اوایل بارداری و قبل از دوره پریود شوند. سردرد پریودی به دلیل کاهش سطح هورمون استروژن رخ‌ می‌دهد. در دوران بارداری نیز به دلیل نوسانات هورمونی و افزایش حجم خون، فرد ممکن است دچار سردرد شود.

8. تغییرات در اشتها

افزایش اشتها و میل به خوردن غذا، از علائم شایع دوران بارداری محسوب‌ می‌شود که‌ می‌تواند در دوران PMS  نیز رخ دهد. در دوران پیش از پریود، اشتها فرد بیشتر‌ می‌شود و میل به خوردن غذاهای شیرین، چرب یا پر از کربوهیدرات پیدا‌ می‌کند. درواقع،  نتیجه تغییرات هورمون‌های استروژن و پروژسترون است.

همچنین، تحقیقات نشان‌ می‌دهد که 50 تا 90 درصد از خانم‌های باردار هوس غذایی دارند یا از برخی از بو‌ها یا غذاها احساس بیزاری دارند. تفاوت علائم پریود و بارداری در این است که در دوران PMS کمتر حس بیزاری از غذا یا بویی خاص را تجربه‌ می‌کنید. علاوه‌برآن، بعضی از خانم‌ها باردار، هوس مواد غیرخوراکی مانند خاک می‌کنند که به آن اصطلاحا پیکا‌ می‌گویند. در صورتی که این نشانه را دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

9. افزایش ادرار

نوسانات هورمونی باعث افزایش ادرار در هنگام PMS ‌ می‌شود. اگرچه محققان نتوانسته‌اند علت اصلی این اتفاق را پیدا کنند، اما‌ می‌توان گفت که تکرر ادرار در طول PMS به دلیل کاهش تولید پروژسترون ایجاد‌ می‌شود. این نشانه باگذشت چند روز از دوران قاعدگی از بین‌ می‌رود.

از طرف دیگر، تکرر ادرار یکی از علائم شایع دوران بارداری نیز محسوب‌ می‌شود. این عارضه در سه ماهه اول بارداری، به دلیل نوسانات هورمونی رخ‌ می‌دهد و در به دلیل فشار کودک بر مثانه مادر، ادامه پیدا‌ می‌کند. در چند هفته آخر حاملگی، بیشترین فشار بر عضلات کف لگن وارد‌ می‌شود؛ در نتیجه نشت ادرار هنگام سرفه یا عطسه کاملا طبیعی است.

6  تفاوت علائم پریود و بارداری

اگرچه علائم بارداری و PMS ممکن است که شبیه به هم باشند، اما نکات زیر‌ می‌تواند به شما کمک کند که تفاوت علائم پریود و بارداری را تشخیص دهید:

1. خونریزی

خونریزی دوره قاعدگی معمولاً با لکه بینی که برخی از خانم‌ها در اوایل بارداری تجربه‌ می‌کنند، متفاوت است. خونریزی در اوایل بارداری، به‌اندازه پریود، شدید و طولانی نیست و معمولا یک تا دو روز طول‌ می‌کشد. در واقع برخی از خانم‌ها لکه بینی در بارداری را بسیار سبک‌تر تجربه‌ می‌کنند، به‌طوری‌که پد بهداشتی آن‌قدر کثیف نمی‌شود و  نیازی به استفاده از تامپون نیز ندارید. تفاوت علائم پریود و بارداری را با رنگ خون نیز‌ می‌توان تشخیص داد؛ به‌این‌ترتیب که در دوران بارداری اغلب خونریزی، روشن یا قهوه‌ای‌رنگ است.

به خونریزی که در دوران بارداری تجربه می‌کنید، لکه بینی لانه گزینی‌ می‌گویند. در واقع هنگامی که تخمک بارور شده در دیواره رحم لانه گزینی‌ می‌کند، خونریزی خفیفی رخ‌ می‌دهد. این نوع لکه بینی در حوالی تاریخی که انتظار دارید پریود شوید، ایجاد‌ می‌گردد.  برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد می توانید مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

2. گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات در دوران PMS معمولاً شدیدتر از اوایل بارداری است و 24 تا 48 ساعت قبل از پریود رخ‌ می‌دهد. با شروع خونریزی ممکن است درد کاهش یابد و تا پایان دوره کاملا برطرف‌ می‌شود. در اوایل بارداری نیز ممکن است دردی خفیف مشابه پریود در قسمت زیر شکم یا کمر احساس کنید.

3. تهوع و استفراغ

تهوع استفراغ، در اوایل بارداری بیشتر از PMS  است. حالت تهوع، یکی از اولین است که اغلب خانم‌ها، آن را در هر زمانی از روز تجربه‌ می‌کنند.

4. هوس غذایی

اگرچه هوس غذایی از علائم PMS و بارداری محسوب‌ می‌شود، اما در دوران بارداری بسیار شایع‌تر است. همچنین در بارداری ممکن است از بو یا برخی از غذاها بیزار شوید.

5. تفاوت ترشحات بارداری و پریود

تفاوت ترشحات بارداری و پریود باتوجه‌به رنگ آن قابل‌تشخیص است. در اوایل بارداری، سفید یا شیری‌رنگ است. همچنین تیره‌شدن نوک سینه‌ها از دیگر نشانه‌های اولیه بارداری است که پیش از پریود رخ نمی‌دهد.

6. جوش و آکنه

شما در دوران PMS ممکن است جوش یا آکنه بزنید و دچار درد مفاصل‌ شوید که در دوران بارداری این علائم اتفاق نمی‌افتد. توجه داشته باشید که علائم PMS نزدیک به پریود به‌صورت دوره‌های منظم رخ‌ می‌دهد؛ درصورتی‌که نشانه‌های بارداری می‌تواند در زمانی غیرمنتظره ایجاد شود.

علائم مختص دوران بارداری

در این بخش، علائمی که مخصوص دوران حاملگی هستند را بررسی‌ می‌کنیم. درصورتی‌که هر کدام از این علائم را تجربه کردید، بهتر است از برای اطمینان از بارداری استفاده کنید. مواردی که باعث تفاوت علائم پریود و بارداری‌ می‌شوند، عبارت‌اند از:

1. پریود نشدن

یکی از بارزترین نشانه‌های بارداری، پریود نشدن است که‌ می‌توان گفت، بزرگ‌ترین تفاوت علائم پریود و بارداری محسوب‌ می‌شود. اگر قاعدگی شما یک هفته به تاخیر افتاده است، حتما تست بارداری بدهید. لازم به ذکر است که عقب افتادن یا تاخیر در پریود می‌تواند به دلایل زیر نیز رخ دهد:

2. حالت تهوع

یک تفاوت علائم پریود و بارداری، حالت تهوع و استفراغ است. اگرچه ممکن است قبل از پریود مشکلات گوارشی خفیفی را تجربه کنید، اما حالت تهوع از علائم رایج PMS محسوب نمی‌شود. این عارضه، از نشانه‌های شایع دوران بارداری است که 80 درصد از خانم‌ها در این دوران، آن را تجربه‌ می‌کنند. حالت تهوع و استفراغ معمولاً قبل از هفته نهم بارداری شروع‌ می‌شود و تا سه ماهه دوم ادامه پیدا‌ می‌کند. این عارضه به مرور کمتر‌ می‌شود؛ اما برخی از خانم‌‌ها، تمام دوران بارداری حالت تهوع دارند.

3. تغییر نوک سینه

شاید در دوران PMS، کمی تغییرات سینه را تجربه کنید؛ اما به‌ندرت نوک سینه‌ها دچار تغییر‌ می‌شوند. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت که تغییر نوک سینه بیانگر تفاوت علائم پریود و بارداری است.

اگر ناحیه رنگی اطراف نوک سینه که به آن آرئول‌ می‌گویند، تیره‌تر یا بزرگ‌تر شود، می‌تواند نشانه بارداری باشد. شما این تغییرات را در اوایل بارداری یعنی 1 یا 2 هفته پس از لقاح تجربه‌ می‌کنید.

علائم مختص دوران پریود

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) علائم زیادی مانند نوسانات خلق‌وخو، حساس شدن سینه‌‌ها، هوس غذایی، خستگی، تحریک‌پذیری و افسردگی ایجاد‌ می‌کند. تخمین زده شده که از هر 4 خانم، 3 نفر سندرم پیش از قاعدگی را تجربه می‌کنند.

علائم PMS معمولاً به‌صورت الگویی منظم در این دوران تکرار‌ می‌شوند و قابل‌پیش‌بینی هستند؛ اما میزان تغییرات فیزیکی و احساسی که با سندرم پیش از قاعدگی تجربه می‌کنید، ‌ می‌تواند کم‌وزیاد شود. شما‌ می‌توانید با درمان‌های مناسب و تغییر سبک زندگی، به کاهش یا مدیریت علائم خود کمک کنید و نباید بگذارید که PMS زندگی شما را تحت کنترل خود در بیاورد.

برخی از خانم‌‌ها، آن‌قدر علائم شدیدی را تجربه‌ می‌کنند که زندگی روزمره آن‌ها تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. در اکثر خانم‌ها، این علائم، صرف‌نظر از شدت آن‌‌ها، در عرض چهار روز پس از شروع پریود، از بین‌ می‌روند. در برخی از موارد علائم به‌قدری شدید است که در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد‌ می‌کند. این حالت از PMS  را اختلال نارسایی پیش از قاعدگی ()‌ می‌گویند. در ادامه به علائم سندرم پیش از قاعدگی اشاره‌ می‌کنیم:

علائم و نشانه‌های عاطفی و رفتاری

علائم عاطفی PMS به شرح زیر است:

  • تنش یا اضطراب
  • حالت افسردگی
  • گریه‌کردن
  • نوسانات خلقی، تحریک‌پذیری یا عصبانیت
  • تغییرات اشتها و میل به غذا
  • مشکلات خواب (بی‌خوابی)
  • گوشه‌گیری
  • کاهش تمرکز
  • تغییر در میل جنسی

علائم و نشانه‌های فیزیکی

علائم فیزیکی PMS به شرح زیر است:

  • درد مفاصل یا عضله
  • سردرد
  • خستگی
  • افزایش وزن مرتبط با احتباس مایعات
  • نفخ شکم
  • حساسیت سینه
  • آکنه
  • یبوست یا اسهال

شاید بگویید که این علائم ممکن است که در دوران بارداری نیز رخ دهد؛ اما باید توجه کنید که شدت و نوع آن‌ها کاملا متفاوت است، به‌طوری‌که می‌توانید تفاوت علائم پریود و بارداری را بهتر متوجه شوید.

آیا‌ می‌توان هم پریود بود و هم باردار؟

پاسخ کوتاه به این سوال خیر است. در واقع در دوران قاعدگی، دیواره رحم ریزش می‌کند تا سیکل قاعدگی جدید شروع شود و مجدد رحم برای بارداری احتمالی آماده گردد. درصورتی‌که بارداری اتفاق افتد، ریزش دیواره رحم و پریود رخ نمی‌دهد.

بااین‌حال، همان‌طور که قبلا گفتیم، در دوران بارداری ممکن است لکه بینی را تجربه کنید که نتیجه لانه گزینی تخمک بارور شده در دیواره رحم است و با خونریزی پریود تفاوت دارد. توجه داشته باشید که بهترین راه برای تشخیص بارداری، استفاده از بی بی چک یا آزمایش خون است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تفاوت علائم بارداری و پریود چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تفاوت علائم بارداری و پریود چیست؟"، کلیک کنید.